یزدفردا :معاون سیاسی و اجتماعی استاندار از نحوه پرداختن رسانه ها به مسائل استان و سیاه نمایی ها انتقاد کرد.
 یزدفردا :معاون سیاسی و اجتماعی استاندار از نحوه پرداختن رسانه ها به مسائل استان و سیاه نمایی ها انتقاد کرد.
به گزارش یزدفردا به نقل از روابط عمومی استانداری علی زینی وند معاون سیاسی و اجتماعی استاندار در جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان با اشاره به حادثه دلخراش ۲۸ تیرماه روستای مولا آباد شهرستان سرباز و حمله گاندو به کودکی به نام حوا رئیسی با گلایه مندی از نحوه اطلاع‌رسانی در این حادثه اظهار داشت: مجموعه دستگاههای دولتی در مورد مسئولیت پذیری و در رابطه با انجام وظایف خود و هم در بخش اطلاع رسانی در این گونه حوادث مسئولند . علی زینی‌وند افزود: متاسفانه سیستان و بلوچستان محل تاخت و تاز برخی افراد جویای نام شده که به وسیله گزارش های منفی از استان و انتشار آن صاحب نام شوند .
وی تاکید کرد: دستگاه‌های دولتی نباید با این شیوه ناسالم همراهی کنند و دهیاری‌ها نیز که جزو بدنه دولت هستند باید در امر اطلاع رسانی صحیح کمک کنند.
معاون استاندار گفت: اطلاع رسانی در این حوزه ها باید سنجیده صورت گیرد و از چندگانگی در بین دستگاههای اجرایی پرهیز شود.
وی تصریح کرد: این منطقه محروم است اما اینگونه نیست که نظام جمهوری اسلامی ایران در آنجا هزینه نکرده باشد و باید توسعه این منطقه را گام به گام به پیش برد.
این مقام افزود: طبیعی است که رسانه‌ها و اشتهای افکار عمومی به اخبار هیجانی و اعتراضی تمایل نشان دهند و اخبار خوب در لابلای این اتفاقات گم شود اما اقدامات مثبت باید توسط صدا و سیما و روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی منعکس شود و حس امیدواری در مردم تقویت گردد .
زینی وند گفت: حادثه جانخراش که در اثر حمله گاندو برای این کودک اتفاق افتاد همه را ناراحت کرد و در این حادثه همه دستگاهها پای کار آمدند که البته این وظیفه ماست حتی با تاکید استاندار محترم بنده شخصا به فرماندار ،مدیرکل محیط زیست و رییس دانشگاه علوم پزشکی تاکید کردم در صورت ضرورت با بالگرد مصدوم را اعزام کنند اما متاسفانه به علت شدت آسیب نتوانستیم کاری انجام دهیم تا پیوند انجام شود .
وی تاکید کرد: مردم باید بدانند که در خدمتشان هستیم و در نظام جمهوری اسلامی ایران کسی حق ندارد نسبت به مردم بی مسئولیت باشد اما برخی حساب شده و با استفاده از برخی مسائل به دولت حمله می کنند و ما به عنوان کارگزاران نظام نباید ساکت بنشینیم و باید در مقام دفاع براییم .
معاون استاندار گفت: واقعا اینگونه نیست که مردم از فرط تشنگی به سمت هوتک ها بروند و رسانه‌ها اینگونه عنوان کنند که :ای داد مردم از فرط تشنگی به سمت هوتک می‌روند و غرق می‌شوند.
وی اضافه کرد: دستگاه‌های اجرایی و هم دهیاران باید در خصوص موضوع هوتک ها و قضیه گاندو به مردم اطلاع‌رسانی کنند.
وی همچنین تأکید کرد: محیط زیست نیز باید نهایت تلاش کند تا زیستگاه‌های این حیوان را محصور نماید و در فصل زادآوری این گونه، از ظرفیت مردمی منطقه برای حفاظت و اطلاع رسانی استفاده نماید.



یزدفردا :

یزدفردا :جالب است بدانیم که بعضی از رسانه ها برای تحریک مردم و بهره برداری از خبرهایی که با روحیه مردم سر وکار دارد از هیچ چیز رویگردان نیستند و از تصاویر دروغی  که متاسفانه آنقدر ناشیانه از آن استفاده می کنند که تنها باعث مزحکه خودشان بین مردم و عدم اعتماد آنها می شود .

خبری با این تیتر که

اولین تصویر از دست قطع‌شده قربانی ۱۰ ساله گاندو!

که رسانه های هچون :

 

تابناک-باشگاه خبرنگاران جوان -صدا و سیما-اولین تصویر از دست قطع‌شده قربانی ۱۰ ساله گاندو! - YJC

 اولین تصویر از دست قطع‌شده قربانی ۱۰ ساله گاندو! - شفاآنلاین

اولین تصویر از دست قطع‌شده قربانی ۱۰ ساله گاندو! - روزپلاس

 اولین تصویر از دست قطع شده کودک 10 ساله قربانی گاندو! - ..گلستان 24

اولین تصویر از دست قطع‌شده قربانی ۱۰ ساله گاندو! - شریان

اولین تصویر از دست قطع‌شده قربانی ۱۰ ساله گاندو! - آخرین خبر

اولین تصویر از دست قطع شده کودک 10 ساله قربانی گاندو! | ...تی نیوز

و دهها سایت وخبر گزاری که متاسفانه از تصویری جعلی که مربوط به قطع دست کارمند باغ وحشی در تایوان بود که سال 86 در خبرگزاری با تصویر منتشر شده بود که برای انحراف افکار عمومی تصویر را با یک چرخ و جایجایی و به نام دست دختر بچه سیستانی در خبرگزاری ها منتشر کردند که البته کاندو مورد نظر ایرانی با آن تمساح تایوانی از دو نژاد مختلف بوده اند و آنهایی که از انواع آنها اطلاع داشته باشند به حال مخاطبان ایرانی واقعا افسوس می خورند که رسانه ها چگونه حاضرند برای افزایش مخاطب و جلب توجه دست به هر کاری زنند /


http://yazdfarda.com/media/news_gal/file_165394.jpeg

وجالب تر اینکه اگر دوستان سرچ کرده بودند می توانستنداین خبر را ببینند و در جهت انتشار خبر دروغ خود را اذیت نمی کردند من جمله تصویر دست قطع شده تا فیلم حادثه و....

در فروردين 1386 - 15 آوریل 2007 خبری در رسانه های معتبر دنیا منتشر شد:

تمساح دست كارمند باغ وحش را به اين سان قطع كرد

در آوريل 2007 در باغ وحش شهر تايپه واقع در جزيره تايوان، يك تمساح يك دست كارمند باغ وحش را به دهان كشيد و به همان گونه كه در عكس ديده مي شود از بازو قطع كرد. ساير كاركنان باغ وخش به كمك رسيدند و دست قطع شده را از گلوي تمساح بيرون كشيدند. «چانگ پويو» كارمند مجروح باغ وحش به بيمارستان منتقل و دست قطع شده و جويده شده وي در جاي خود پيوند زده شده و جراحان اميدوار به درمان آن هستند

http://yazdfarda.com/media/news_gal/file_165395.jpeg

دست قطع شده چانگ در دهان تمساح

http://yazdfarda.com/media/news_gal/file_165396.jpeg

چانگ در بيمارستان و پس از عمل جراحي پيوند دست


و البته برای مخاطبانی که از کل جریان بی اطلاع هستند خبرهای چند خبرگزاری و رسانه مجازی پیرامون این موضوع را با هم مرور می کنیم :

جزئیات حمله گاندو به دختر ۱۰ ساله

خبرگزاری میزان-اطرافیان با سنگ و چوب به تمساح حمله کرده و جان این کودک بیگناه را نجات می‌دهند، ولی متاسفانه در این حادثه دست کودک از ناحیه بازو قطع شد.
تاریخ انتشار: 13:04 - 29 تير 1398
به گزارش یزدفردا به نقل از  میزان، امروز شنبه وحید پورمردان مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان از حمله یک گاندو در روستای سرباز سیستان و بلوچستان به یک دختر بچه خبر داد و گفت: متاسفانه مشکل قطع آب مصرفی در روستا و نزدیک شدن اهالی محلی به برکه محل زیست تمساح موجب وارد شدن آسیب جدی به دست دختربچه اهل روستای کشاری از توابع سرباز شد. با توجه به فصل گرما و کمبود آب در مناطق روستایی اهالی روستا علی رغم وجود تابلو‌های هشدار دهنده‌ی محیط زیست در منطقه و اطلاع رسانی‌های مداوم متاسفانه جهت استفاده و برداشت آب به برکه‌های محل زیست تمساح نزدیک شده و اینبار دختر بچه اهل روستای کشاری مورد حمله جدی تمساح قرار گرفت.

حوا رییسی دختر ده ساله ساکن روستای مولا آباد کشاری در سیستان و بلوچستان، با خانواده کنار رودخانه بازی میکرده که ناگهان مورد حمله تمساح قرار گرفته و داخل آب کشیده می‌شود.

اطرافیان با سنگ و چوب به تمساح حمله کرده و جان این کودک بیگناه را نجات می‌دهند، ولی متاسفانه در این حادثه دست کودک از ناحیه بازو قطع شد.

گاندو‌ها به علت کم آبی و فصل تخم گذاری، بسیار در این فصل تهاجمی هستند.

 

قطع دست حوا و بی آبی منطقه بلوچستان

http://yazdfarda.com/media/news_gal/file_165411.jpeg

چابهار- ایرنا- حمله گاندو به حوا رئیسی کودک ۱۰ ساله اهل روستای مولا آباد کشاری شهرستان سرباز و قطع دست او توسط تمساح، واکنش‌های زیادی در میان قشرهای مختلف و به ویژه جوانان و فعالان شبکه های اجتماعی منطقه بلوچستان داشته است و عامل اصلی آن را بی آبی روستاهای جنوب بلوچستان می دانند.

 

به گزارش ایرنا شماری از مردم منطقه و فعالان شبکه های اجتماعی می گویند: در سالهای اخیر حدود ۲۰ کودک و نوجوان بر اثر غرق شدن در هوتگ (گودال حفر شده برای ذخیره آب باران و استفاده مشترک انسان و حیوان)، برکه، رودخانه و گودال ها غرق شده و جان خود را از دست داده اند که نیاز است برای آبرسانی روستاهای جنوب سیستان و بلوچستان بطور اصولی چاره‌اندیشی شود تا شاهد مرگ ناگوار کودکان نباشیم.

 

بی آبی مشکل بزرگی در نقاط مختلف سیستان و بلوچستان و به ویژه شهرهای جنوبی و ساحل نشین است در صورتی که می‌توان با استفاده از طرح شیرین سازی آب دریا و انتقال به روستاها مشکلات آب آشامیدنی، کشاورزی و صنعت را مرتفع کرد.

 

برخی فعالان شبکه های اجتماعی پس از وقوع حادثه حمله تمساح به دختر بچه ۱۰ ساله در منطقه کشاری نوشته اند: چنانچه آب در روستاها وجود داشته باشد جان دختران خردسالی نظیر حوا رئیسی به خطر نمی‌افتد و در خردسالی دستش قطع و آرزوهایش دفن نمی‌شود.

 

آنان معتقدند: وقتی آب و شبکه آبرسانی شبانه روزی در همه روستاهای جنوب سیستان و بلوچستان وجود داشته باشد سه دختر دانش آموز حدود ۱۰ ساله به نام های  منیره خدمتی، مریم خدمتی فرزند واحد و یسرا دلشب فرزند ناصر از روستای کموبازار برای برداشت آب به هوتگ ها و گودال ها مراجعه نمی‌کنند و در نوجوانی به همراه آرزوهای‌شان در گور دفن نمی شوند.

 

http://yazdfarda.com/media/news_gal/file_165412.jpeg

 

وقتی آب باشد چهار دختر در یک روز در روستای زیردان از توابع بخش مرکزی نیکشهر در گودال که آب بارندگی در آن جمع شده بود غرق نمی شدند و یکی پس از دیگری که برای نجات هم تلاش کردند جان نمی‌دادند.

 

بی آبی سبب شده تا از طرق مختلف نظیر غرق شدن در هوتگ و برکه و گودال تا جان دختران و پسران توسط تمساح و یا زخمی شدن آنها و قطع عضو، لذا درخواست می شود مسئولان برای پایان دادن به مرگ‌های ناگوار تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار از شبکه آبرسانی بهره مند کنند.

 

عبدالعزیز رامش یکی از معتمدان حوزه دشتیاری گفت: متاسفانه بی آبی در سالهای اخیر دهها کشته و زخمی داشته و بارها اخبار و آمار کشته‌ها به گوش مسئولان رسیده ولی پروژه‌های آبرسانی پایین دست سدهای پیشین و زیردان با کمبود اعتبار رها شده و کسی هم در این باره پاسخگو نیست.

 

شه بخش گرگیج نیز گفت: گاندو در سالهای اخیر هم کشته و هم زخمی برجای گذاشته است و در آینده نیز شاهد از دست دادن دختران مظلوم منطقه سیستان و بلوچستان خواهیم بود.

 

وی گفت: جای تعجب است که در دولت برای ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار نفر جمعیت ساحل نشین توان تامین و شیرین سازی آب از دریا وجود ندارد و پروژه هایی را برای آبرسانی از سدها آغاز کرده که به دلیل کمبود اعتبار باید سالها صبر کرد.

 

عبدالحکیم هوت گفت: متاسفانه سالها روستاهای محدوده منطقه حفاظت شده گاندو در باهوکلات ودشتیاری با مشکلات بی آبی مواجه هستند و حتی امور آب نیز آب را در پشت سد پیشین و زیردان زندانی و برای استفاده مردم، محیط زیست، حیوانات و روستاها برای شرب و کشاورزی رهاسازی نمی کند. 

 

علیرضا دلشب یکی از جوانان روستای هوت گت همجوار روستای کشاری با اشاره به اینکه جان گاندو از جان انسان مهم تر است، خاطرنشان کرد: امروز اگر شاهد از بین رفتن یک تمساح یا گاندو توسط انسان ها می شدیم بیانیه های پی در پی مسئولان رده های مختلف و فعالان شبکه های اجتماعی منتشر می شد ولی بعد از قطع دست دختر خردسال نه کسی همدردی می کند و نه کسی دل می سوزاند.

 

وی خواستار آبرسانی شبانه روزی لوله کشی و اصولی به تمام روستاهای پایین دست سد پیشین شد و خاطرنشان کرد: اگر در روستا آب کافی وجود داشته باشد هیچوقت زنان روستا برای شست‌وشو و تهیه آب به رودخانه نمی روند تا جان آنان توسط تمساح پوژه کوتاه قربانی شود.

 

 

۱۰۰ درصد روستاهای چابهار با تانکر آبرسانی سیار می شوند

 

معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه چابهار نیز گفت: ۱۰۰درصد روستاهای این شهرستان با حدود ۵۰ تانکر آبرسانی سیار می شوند و نیاز است با افزایش تانکرها و پرداخت بدهی های معوقه شرکت آب و فاضلاب روستایی بخشی از مشکلات کم آبی در منطقه مرتفع شود.

 

رحمدل بامری اظهار داشت: تکمیل پروژه های عمرانی در حوزه تامین و توزیع منابع آب چابهار از ضرورت هاست و باید مسئولان استانی و کشوری حساسیت بیشتری نسبت به رفع مشکلات آب این شهرستان داشته باشند. 

 

وی بر تکمیل مجتمع آبرسانی پایین دست سدهای زیردان و تصفیه خانه آب شهر چابهار تاکید کرد و افزود: تکمیل و بهره برداری طرح آبرسانی به مجتمع ۲۶۱ روستایی از سد زیردان و طرح آبرسانی به ۲۱۳ روستا از سد پیشین می تواند مشکلات کم آبی در بخش های پلان، مرکزی و دشتیاری را مرتفع کند. 

 

فرماندار چابهار تامین تانکر مورد نیاز برای آبرسانی، ساماندهی آب شیرین کن‌ها و برنامه ریزی برای ساخت آب شیرین کن در نوار ساحلی چابهار - گواتر را از دیگر اولویت ها برای رفع مشکلات کم آبی در این شهرستان عنوان کرد. 

 

وی رفع موانع اجرای طرح خط انتقال آب آشامیدنی از آب شیرین کن پسابندر به روستاهای بریس، پسابندر، گواتر و پُشَت را خواستار شد و افزود: در نوار ساحلی چابهار به گواتر حتی یک متر شبکه آبرسانی اجرا نشده است. 

 

بامری ‏تامین اعتبار برای خط انتقال آب آشامیدنی چابهار و اصلاح شبکه آبرسانی این شهر را از دیگر خواسته های مهم در حوزه آبرسانی عنوان کرد و گفت: مردم ساکن در کنار دریای بیکران الهی نباید تشنه و بی‌آب باشند. 

 

وی گفت: باید اولویت مسئولان در زمینه تامین آب آشامیدنی، کشاورزی و صنعت، مطالعه و ساخت آب شیرین کن و انتقال آب به تمام روستاهای شهرستان چابهار باشد. 

 

فرماندار چابهار توجه به پرداخت تمام بدهی های شرکت آب و فاضلاب روستایی، خرید تانکر جدید و تکمیل شبکه آبرسانی در تمام ۴۳۸ روستای این شهرستان را خواستار شد. 

 

وی با ابراز تاسف از قطع دست دختر ۱۰ ساله توسط گاندو خاطرنشان کرد: چنانچه آب در روستا موجود بود نیازی به استفاده از آب برکه تمساح نبود و اهالی روستایی قربانی گاندو نمی شدند.

 

کلیه ی هزینه های پزشکی حوا رئیسی توسط صندوق ملی محیط زیست پرداخت می شود

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان با اظهار تأسف از حادثه ناگوار حمله تمساح به کودک عزیز بلوچ، گفت: از مساعی و حمایت های خالصانه و بی دریغ مردم فهیم، دلسوز و همکاری و همدلی هم استانی های گرامی بویژه مردم شریف منطقه سرباز و حومه که موجبات دلگرمی خانواده محترم رئیسی و جامعه محیط زیست استان را فراهم کردند سپاسگزارم.

 

وحید پورمردان افزود: ضمن احترام مجدد به خانواده صبور رئیسی از طرف جامعه محیط زیست از درگاه ایزد لایزال برایشان سلامت، سعادت و بهروزی خواستاریم.

 

وی بیان کرد: اداره حقوقی این اداره کل به جد پیگیر حق و حقوق این کودک آسیب دیده بوده و پیگیری های لازم در این خصوص انجام خواهد شد و همچنین صندوق ملی محیط زیست نیز قول مساعدت در این رابطه و احقاق حق حوا رئیسی را داده است و این صندوق همه هزینه های پزشکی در رابطه با امر درمان دست آسیب دیده حوا را متقبل شده است.

 

وی گفت: سازمان حفاظت محیط زیست در صدد است تا قبل از انجام پروسه زمان بر و اداری احقاق حق حوا در راستای تامین خسارت و کمک به امر پر هزینه درمان مبلغی را به این خانواده صبور اهداء نماید.

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: با عنایت به تماس های برخی خیرین با هدف کمک‌رسانی در زمینه های مختلف، روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان آماده ایجاد پل ارتباط میان ایشان و خیرین علاقه‌مند است.

 

پورمردان ادامه داد: به همین منظور با هماهنگی های انجام شده و به پیشنهاد انجمن دلسوز نذر طبیعت ایران بزودی به خواست خداوند تانکرهای آب برای اهالی این روستا که در پیرامون زیستگاه تمساح استقرار دارند، تهیه و ارسال می شود.

 

http://yazdfarda.com/media/news_gal/file_165413.jpeg

 

حال عمومی حوا خوب و رضایت بخش است

 

سرپرست شبکه بهداشت ودرمان چابهار نیز به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: حوا رئیسی با حال عمومی خوب از picu به بخش منتقل شده و فعلا خوب ارتباط برقرار نمی کند اما مشاوره روانپزشکی برای درمان PTSD برای کودک گذاشته شده و درمان آن نیز شروع شده است.

 

محمود حسین بر افزود: این بیمار از امروز غذا خوردن را شروع کرده و هم اینک شرایط عادی درد ولی از نظر روحی خیلی ثبات ندارد.

 

وی ادامه داد:حوا رئیسی ۱۰ ساله جمعه شب حوالی ساعت ۲۰ پس از زخمی شدن از ناحیه دست توسط گاندو به درمانگاه روستای درگس منتقل شد و سپس با آمبولانس به بیمارستان امام علی (ع) چابهار انتقال یافت.

 

وی با بیان اینکه بیمار نیمه جان و به شدت زخمی به محض ورود به بیمارستان چابهار در اتاق عمل تحت مداوا قرار گرفت، خاطرنشان کرد: دست این کودک توسط گاندو کاملاً شکسته و استخوان های آن نیز از هم جدا و قابل پیوند نیز نیست.

 

وی افزود: متاسفانه بی آبی و نجات از گرما سبب شده تا کودکان در کنار برکه ها و رودخانه مشغول بازی شوند و همراه خانواده و پدر و مادر برای مراجعه به رودخانه و برداشت آب همراه شوند که این حوادث دردناک پیش می آید.

 

وی گفت: دست این کودک شدیداً آسیب دیده و بجز پوست چیز دیگری نمانده است.

 

سرپرست فرمانداری سرباز: شبکه آبرسانی تمام روستاهای محدوده رودخانه های باهوکلات و سرباز تامین اعتبار شود

 

جلسه کارگروه حفاظت محیط زیست شهرستان سرباز با محوریت بررسی و اقدامات انجام شده در رابطه با حادثه اخیر منطقه کشاری (حمله تمساح به دختر بچه ۱۰ ساله) به ریاست سرپرست فرمانداری و با حضور معاون برنامه ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرمانداری، رئیس اداره حفاظت محیط زیست، رئیس اداره آب وفاضلاب روستایی، شبکه بهداشت و اورژانس در محل فرمانداری برگزار شد.

 

سرپرست فرمانداری در این جلسه ضمن ابراز همدردی با خانواده مجروح خواستار رسیدگی هرچه سریعتر به وضعیت درمان و سایر حقوق ایجابی مصدوم شد و خاطرنشان کرد: هر چه سریعتر شبکه آبرسانی تمام روستاهای محدوده رودخانه های باهوکلات و سرباز تامین اعتبار شود تا شاهد قطع عضو و یا تلفات انسانی توسط گاندو نباشیم.

 

سلیم کدخدا از مسئولین محیط زیست خواست به دلیل بارندگی های اخیر در شهرستان و طغیان رودخانه، گستردگی منطقه حفاظت شده گاندو و فرارسیدن فصل تخمگذاری این حیوان  به مردم منطقه در این مورد اطلاع رسانی کنند تا از نزدیکی به برکه محل زیست تمساح خودداری کنند.

 

وی در این جلسه بر تقویت نصب تابلوهای راهنمایی و هشداری در اطراف زیستگاه گاندو، پیگیری اقدامات آموزشی، آسیب شناسی و ریشه یابی چرایی وقوع این قبیل حوادث، ترغیب به تشکیل و فعالیت سمن‌های زیست محیطی محلی، تکمیل زیرساخت ها برای رفع نیازهای ضروری ساکنین مجاور زیستگاه گاندو و لزوم آموزش و مشارکت مسئولانه دهیاران برای آگاهی بخشی عمومی، لزوم استخدام، بکارگیری محیط بانان کافی در سطح منطقه حفاظت شده و تشکیل منظم جلسات ماهیانه کارگروه ویژه مسائل  زیست محیطی شهرستان تأکید کرد.

 

http://yazdfarda.com/media/news_gal/file_165414.jpeg

 

بیش از ۴۰۰ تمساح در رودخانه باهوکلات چابهار زیست می کنند

 

رئیس اداره حفاظت محیط زیست چابهار نیز اظهار داشت: حدود ۴۰۰ تمساح پوزه کوتاه یا به زبان بلوچی گاندو در حوزه حفاظت شده باهوکلات زیست می کنند که برخی مواقع شاهد خسارت و تلفات جانی و مالی هستیم.

 

اشرفعلی حسینی افزود: پس از وقوع این حادثه به بیمارستان امام علی (ع) چابهار مراجعه و از بیمار عیادت و با خانواده حوا رئیسی دیدار و دلجویی و همدردی کردم.

 

وی بیان کرد: در سالهای گذشته نیز یکی از اهالی کشاری طعمه تمساح شد و جان خود را از دست داد.

 

گاندو یکی از جانوران نادر در سیستان و بلوچستان است که در رودخانه سرباز، سد پیشین، سد زیردان و رودخانه قصرقند زیست می کند.

 

وی گفت: گاندو در این فصل تخم گذاری و تولد نوزاد به کسی اجازه نزدیک شدن به زیستگاه خود را نمی دهد و سریعا واکنش نشان می دهد.

حوا طعمه گاندو شد

حوا طعمه گاندو شد

چابهار- ایرنا- حوا رئیسی دختر حدود ۱۰ ساله اهل روستای مولاآباد کشاری از توابع شهرستان سرباز در پایین دست سد پیشین رودخانه باهوکلات عصر امروز جمعه طعمه تمساح پوزه کوتاه (گاندو) شد اما زنده ماند.

این کودک به همراه خانواده با هدف برداشت آب و شستشوی ظروف به رودخانه رفته و در کنار آب مشغول بازی بود که طعه تمساح شد.

پس از حمله تمساح بلافاصله همراهان وی و به ویژه خواهرش با چوب و سنگ به تمساح حمله ور شده و پس از چندین دقیقه جدال با گاندو، از انتقال کودک به داخل آب جلوگیری کرده و این دختر خون آلود را از دهان گاندو نجات دادند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان چابهار جمعه شب در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این کودک با نام حوا رئیسی حدود ۱۰ ساله پس از زخمی شدن از ناحیه دست به درمانگاه روستای درگس منتقل شد و سپس با آمبولانس به بیمارستان امام علی (ع) چابهار انتقال یافت.

محمود حسین بر با بیان اینکه بیمار نیمه جان و به شدت زخمی حدود ساعت ۲۰ امشب به محض ورود به بیمارستان چابهار در اتاق عمل تحت مداوا قرار گرفت، خاطرنشان کرد: دست این کودک توسط گاندو کاملاً شکسته و استخوان های آن نیز از هم جدا و قابل پیوند نیز نیست.

وی افزود: متاسفانه بی آبی و نجات از گرما سبب شده تا کودکان در کنار برکه ها و رودخانه مشغول بازی شوند و همراه خانواده و پدر و مادر برای مراجعه به رودخانه و برداشت آب همراه شوند که این حوادث دردناک پیش می آید.

وی گفت: دست این کودک شدیداً آسیب دیده و بجز پوست چیز دیگری نمانده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست چابهار نیز اظهار داشت: حدود ۴۰۰ تمساح پوزه کوتاه یا به زبان بلوچی گاندو در حوزه حفاظت شده باهوکلات زیست می کنند که برخی مواقع شاهد خسارت و تلفات جانی و مالی هستیم.

اشرفعلی حسینی افزود: پس از وقوع این حادثه به بیمارستان امام علی (ع) چابهار مراجعه و از بیمار عیادت و با خانواده حوا رئیسی دیدار و دلجویی و همدردی کردم.

وی بیان کرد: در سالهای گذشته نیز یکی از اهالی کشاری طعمه تمساح شد و جان خود را از دست داد.

گاندو یکی از جانوران نادر در سیستان وبلوچستان است که در رودخانه سرباز، سد پیشین، سد زیردان و رودخانه قصرقند زیست می کند.

به گزارش ایرنا در سالهای اخیر حدود ۲۰ کودک و نوجوان بر اثر غرق شدن در هوتگ (گودال حفر شده برای ذخیره آب باران برای استفاده مشترک انسان و حیوان)، برکه، رودخانه و گودال ها غرق شده و جان خود را از دست داده اند که نیاز است برای آبرسانی روستاهای جنوب سیستان و بلوچستان بطور اصولی چاره‌اندیشی شود تا شاهد مرگ ناگوار کودکان نباشیم.

گاندو، زیستگاه ۲۹۱ گونه جانوری و ۱۵۰ گونه گیاهی

http://yazdfarda.com/media/news_gal/file_165416.jpeg

چابهار- ایرنا- براساس بررسی‌ها ۱۹۲ گونه پرنده، ۲۸ گونه پستاندار، ۷۱ گونه خزنده و ۱۵۰ گونه گیاهی در محدوده منطقه حفاظت شده گاندو باهوکلات از توابع شهرستان چابهار زیست می کنند.

به گزارش ایرنا، منطقه حفاظت شده گاندو در محدوده باهوکلات دشتیاری در سال ۱۳۴۹ با نام منطقه حفاظت شده باهوکلات اعلام شد و در سال ۱۳۶۱ به سبب زیست گونه منحصر بفرد تمساح پوزه کوتاه ایرانی که در اصطلاح محلی «گاندو» گفته می شود، به منطقه حفاظت شده گاندو تغییر نام داده شد.

منطقه حفاظت شده گاندو با وسعت ۴۶۵ هزار و ۱۸۱ هکتار در منتهی الیه جنوب شرق استان سیستان و بلوچستان و در محدوده شهرستان‌های چابهار و سرباز قرار دارد و رودخانه مهم و فصلی باهوکلات از پایین دست سد پیشین نیز در این بخش واقع شده است.

این منطقه حفاظت شده دارای اقلیم خشک و گرم است و گونه‌های مهم گیاهی نظیر جنگل های حرا، چش و میوه‌های گرمسیری موز و انبه بصورت دست کاشت و از گونه های مهم جانوری گاندو، خرس سیاه، کاراکال، جبیر، سنجاب بلوچی و لاکپشت‌های سبز زیست می کنند.

سیمای منطقه حفاظت‌شده گاندو در یک طبقه بندی کلی دربرگیرنده رودخانه‌ها، آبگیرهای محل زیست تمساح تالابی، اراضی ساحلی مجاور دریای عمان، رویشگاه جنگل‌های حرا و زیستگاه زادآوری بسیاری از پرندگان، کوه‌ها و ارتفاعات واقع در شمال، شمال شرق و شرق منطقه و همچنین اراضی پست مرکز و جنوب منطقه (دشت باهوکلات) است.

باهوکلات منطقه ای است هموار با دامنه ارتفاعی تا ۹۰۰ متر، نواحی مرتفع با وسعتی اندک در شمال قرار گرفته و از جنوب به خور گواتر و حور باهو و هم مرز با کشور پاکستان متصل است.

رودخانه های سرباز و باهوکلات در منطقه حفاظت شده گاندو جریان دارند و متوسط دما و بارندگی سالیانه ۲۷ درجه سانتی گراد و ۱۳۷ میلی متر گزارش شده است.

http://yazdfarda.com/media/news_gal/file_165417.jpeg

این منطقه زیستگاه منحصر بفرد تمساح پوزه کوتاه ایرانی محسوب می شود.

باهوکلات جاذبه‌های اکوتوریستی زیادی دارد و وجود دیواره‌های بلند و زیبا در سواحل دریای عمان، جنگل‌های زیبای حرا، چش و کهیر، تمساح پوزه کوتاه ایرانی و آب و هوای مطبوع در زمستان، معماری خاص منطقه و وجود میوه‌های گرمسیری مثل انبه، موز و عبور جاده ارتباطی چابهار- ایرانشهر در کنار رودخانه سرباز از جذابیت‌های اکوتوریستی این منطقه است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست چابهار به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: منطقه حفاظت شده گاندو باهوکلات از ویژگی و سیمای عمومی منطقه شامل وضعیت توپوگرافی، چشم انداز، پوشش گیاهی و گونه‌های شاخص گیاهی، وضعیت عمومی حیات وحش و گونه‌های شاخص جانوری و کریدورها برخوردار است.

اشرفعلی حسینی افزود: ۵۱۵ گونه پرنده در سراسر ایران شناسایی شده که براساس بررسی ها ۱۹۲ گونه پرنده متعلق به ۵۲ خانواده و ۱۲۳ جنس در محدوده منطقه حفاظت شده گاندو باهوکلات این شهرستان زیست می کنند.

وی بیان کرد: در این محدوده نزدیک به ۱۳۱ آبادی و روستا وجود دارد و گونه شاخص منطقه و ایران «تمساح پوزه کوتاه» معروف به گاندو در این محدوده زیست می کند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست چابهار ادامه داد: در منطقه حفاظت شده گاندو ۱۵۰ گونه گیاهی متعلق به ۴۹ خانواده شناسایی شده که از این میان، خانواده Gramineae بالاترین درصد فراوانی جنس و گونه را نسبت به سایر خانواده ها داراست.

http://yazdfarda.com/media/news_gal/file_165418.jpeg

وی تصریح کرد: از ۱۶۰ گونه پستاندار موجود در ایران ۲۸ گونه متعلق به ۶ راسته و پنج خانواده در منطقه حفاظت شده گاندو زیست می کنند.

حسینی گفت: از تعداد کل خزندگان شناسایی شده در ایران که جمعا ۲۰۹ گونه هستند ۷۱ گونه متعلق به ۴۲ جنس و ۱۳ خانواده در محدوده منطقه حفاظت شده گاندو شناسایی شده‌اند.

وی با بیان اینکه از مجموع ۱۷ گونه دوزیست ایران تعداد چهار گونه در باهوکلات زیست می کنند افزود: علاوه بر اینها منطقه حفاظت شده گاندو با دارا بودن رودخانه‌های مهمی چون سرباز و باهوکلات، دارای ۱۲ گونه ماهی از پنج خانواده و ۱۰ راسته در آبهای داخلی است.

آب و هوای مطلوب بویژه در فصل پاییز و زمستان و وجود گونه های مختلف جانوری و گیاهی و رشد انواع میوه های گرمسیری و منحصر به فرد ایران بخش دشتیاری چابهار و شهرستان سرباز را به مکانی بسیار مناسب برای سرمایه گذاری و گردشگری تبدیل کرده است که در صورت سرمایه گذاری دولتی و بخش خصوصی نه تنها زمینه ایجاد اشتغال فراهم می شود بلکه موجب برگشت سریع اصل سرمایه و توسعه و پیشرفت منطقه می شود.

شهرستان چابهار براساس سرشماری آبان سال ۱۳۹۵ با جمعیت ۲۸۳ هزار و ۲۰۴ نفر و ۴۸ هزار و ۱۴۷ خانوار از شمال به شهرستان های نیکشهر، قصرقند و سرباز، از شرق به کشور پاکستان، از جنوب به دریای عمان (مکران) و از غرب به شهر کنارک متصل است.

چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران و سرزمین موج و مرجان واقع در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله ۶۴۵ کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان از سه شهر به نام های چابهار، پلان و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، ۶ دهستان و ۴۳۸ روستا تشکیل شده است.

اولین تصویر از دست قطع‌شده قربانی ۱۰ ساله گاندو!

حمله گاندو به حوا رئیسی کودک ۱۰ ساله اهل روستایی از شهرستان سرباز و قطع دست او توسط تمساح، واکنش‌های زیادی در میان قشرهای مختلف و به ویژه فعالان شبکه های اجتماعی داشته است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، عکسی از حوا رییسی دختر ده ساله ساکن روستای مولا آباد کشاری در سیستان و بلوچستان که چند روز قبل مورد حمله تمساح قرار گرفت. اطرافیان با سنگ و چوب به تمساح حمله کرده و جان این کودک بیگناه را نجات می‌دهند، ولی متاسفانه در این حادثه دست کودک از ناحیه بازو قطع شد.

http://yazdfarda.com/media/news_gal/file_165419.jpeg


گاندو‌ها به علت کم آبی و فصل تخم گذاری، بسیار در این فصل تهاجمی هستند.

http://yazdfarda.com/media/news_gal/file_165420.jpeg

منبع: تابناک

جالبتر اینکه نظرات کابران در باشگاه خبرنگاران منعکس شده است

وست عزیز کدوم هشدار .تو قرن بیست ویکم باشی و لوله کشی تو روستاها نیست شاهده این اتفاقها باشیم وجدان مسئولین خوابه

اسد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۵
حیف شد وای به حال اونی‌که دستش قطع شده خب حالا کی باید خسارت این دختره را بدهد قطعا اداره محیط زیست یا محیط بانی خلاصه باید این دختر باید حمایت بشود
عمار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۵
بنام خداوند جان و خرد : محیط بانان پلیسهای محیط زیست وحشی و بکر سر تا سر کشور هستند و باید از هر لحاظ مجهز باشند به تمامی وسایل و تجهیزات محیط بانان و سازمان محیط زیست باید و الزامیست به وظائفشان صحیح عمل کنند طبق استاندارد ایمنی بهداشت و محیط زیست جهانی و در حفظ و حراست از جان انسانها و اطلاع رسانی و جلوگیری از خطرات و ایمنسازی محیطهای خطرناک کوشا باشند و باید حفظ و مراقبت و نظارت و علائم گذاری و حفاظ گذاری میکردند تا مردم نا آگاه نتوانند در همچون محیطهای خطرناکی ورود کنند که همچون حادثه دلخراش و غیر قابل جبران به وقوع بپیوندد بله اگر تمامی نکات ایمنی رعایت شده بود و این کودک از روی موانع ایمنسازی و از مامور محیط بان عبور میکرد کودک و آن انسان ناآگاه هم مقصر بوده باید دید قاضی چه حکم عادلانه ایی میکند که این کودک تا آخر عمرش تامین باشد . والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر .
اشو
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۵
با درود.
1- تصویر ارائه شده تصویر گاندوی ایرانی نیست.
2- دست درون دهان تمساح دست دختربچه ی بلوچ نیست.
3-گاندو پس از کندن دست دختربچه منتظر هیچ عکاسی نمونده تا ازش عکس بگیرن و فورا وارد آب شده و دست رو بلعیده
4- خود دختر و خونوادش هم گوشی نداشتن که عکس بگیرن. اگرهم داشتن کار مهم تر این بوده که دختر رو نجات بده که دادن نه این که مثل وحشی های شهری عکس بگیرن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۵
جل الخالق!!!!!
من که حرفی برای گفتن ندارم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۵
من تنم لرزید واقعا اگه من بودم برای خودم گریه مبکردم یعنی میگم فقط میگین تفلک
سروش بیباک
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۵
هموطن ...واقعا نمیدونم چی بگم،خیلی غم انگیزه
M.B
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۴
خوبه که سازمان محیط‌زیست اطلاع داده بود که تو این فصل هرگز نزدیک گاندو ها نشوید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
ﻭاﻗﻌﺎ ﭼﺮا
....اﻳﻦ ﻛﻮﺩﻙ ﻣﻌﺼﻮﻡ ﺗﺎﻭاﻥ ﺑﻲ ﻓﻜﺮﻱ و ﻧﺎﺗﻮاﻧﻲ ﻣﺪﻳﺮﻳﺘﻲ ﻧﺎﻻﻳﻘﺎﻥ ﺭا ﻣﻴﺪﻫﺪ ﺧﺪاﻳﺎ ﺑﻪ اﻳﻨﻂﻔﻞ ﻣﻌﺼﻮﻡ ﻛﻤﻚ ﻛﻦ ...ﻣﺮﺩﻡ ﺑﻠﻮﭺ ﻣﺨﺼﻮﺻﺎ ﻣﻨﻂﻘﻪ ﺳﺮﺑﺎﺯ اﻧﺴﺎﻧﻬﺎﻳﻲ ﻗﺎﻧﻊ و ﻣﻆﻠﻮﻣﻨﺪ....ﻣﺴﻌﻮﻟﻴﻦ ﺑﺎﻳﺪ به ﻓﻜﺮﻪ ﻛﻤﻚ اﻳﻦ ﺩﺧﺘﺮ و ﺧﺎﻧﻮاﺩﻩ اﺵ ﺑﺎﺷﻨﺪ.
ناشناس

حمله تمساح به کودک ۸ ساله / محیط زیست سیستان وبلوچستان هشدار داد + تصویر

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: علی رغم هشدار های داده شده به اهالی روستاهای مجاور زیستگاه تمساح متاسفانه بار دیگر کودکی به محل زیست گاندوها نزدیک و مورد حمله تمساح قرار گرفت.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، وحید پورمردان مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: طی روزهای گذشته یک دختر ۱۰ ساله در روستای کشاری از توابع سرباز در سیستان وبلوچستان مورد حمله گاندو قرار گرفت که‌ نظیر این حادثه مجددا به وقوع پیوست.

http://yazdfarda.com/media/news_gal/file_165421.jpeg

او افزود: ظهر امروز نیز یک پسربچه ۸ ساله به نام ذکریا که ساکن روستای کهیربرز در منطقه چابهار بود پس از نزدیک شدن به محل زیست گاندو مورد حمله تمساح قرار گرفت و از ناحیه ران پای چپ آسیب دیده و به بیمارستان انتقال یافت.

به گفته پورمردان؛ خوشبختانه جراحت وی سطحی بوده و تنها چند بخیه خورده است که به زودی نیز از بیمارستان مرخص می شود.

مسئول روابط عمومی محیط زیست سیستان وبلوچستان ضمن هشدار نسبت به وجود تمساح در منطقه گفت: شهروندان جنوب استان ازشنا کردن در اطراف رودخانه ها؛ هوتک هاو دریاچه‌ها محل زیست گاندو‌ها خودداری کنند.

اداره‌کل محیط زیست سیستان وبلوچستان اعلام کرد: با توجه به وجود خطر حمله تمساح پوزه کوتاه تالابی (گاندو) مخصوصاً به کودکان، به تابلو‌های نصب شده در اطراف دریاچه ها، سدها، هوتک‌ها و رودخانه‌ها دقت کرده و از شنا کردن در اماکن مذکور جداً خودداری کنند.

روابط عمومی محیط زیست سیستان وبلوچستان؛ هم استانی‌های فهیم و آگاه، جوانان و خانواده‌های عزیز و محترم از آنجایی که فصل گرما و تعطیلات تابستانی فرا رسیده است و بحمدالله امسال شاهد رحمت الهی و نزولات جوی خوبی در جنوب استان بودیم، از طرفی در اکثر مناطق حفاظت شده احتمال وجود و حضور تمساح (گاندو) وجود داشته که در این فصل با عنایت به زادآوری و تهاجمی بودن این گونه‌ی در معرض انقراض، احتمال بروز حوادثی تلخ وجود دارد؛ لذا اداره کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان ضمن آرزوی سلامتی برای هم استانی‌های عزیز مجدانه استدعا دارد با توجه به وجود خطر حمله تمساح پوزه کوتاه تالابی (گاندو) مخصوصاً به کودکان، به تابلو‌های نصب شده در اطراف دریاچه ها، سدها، هوتک‌ها و رودخانه‌ها دقت کرده و از شنا کردن در اماکن مذکور جداً خودداری کنند.


پورمردان مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان  نیز در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، در خصوص انتشار برخی اخبار با موضوع مرگ تمساح در جنوب استان گفت:  برخی با انتشار تصاویری از تلف شدن تمساح ها سعی در نشان دادن تهاجم اهالی روستاهای مجاور زیستگاهای تمساح به این جانور دارند که این موضوع ابداً صحیح نبوده و مردم فهیم منطقه درک بالایی از رفتارشناسی و ارزش این گونه ی منحصر به فرد دارند.

وی ادامه داد در صورت مشاهده ی تلفات در انواع گونه های حیات وحش تنها پس از نمونه برداری، کالبد شکافی و بررسی کارشناسی میتوان در خصوص علت تلف شدن جاندار اظهار نظر قطعی کرد.

گاندو» دست دختر کوچولو را بلعید

زهره صفاری

گروه حوادث: دست دخترک کپرنشین بلوچستانی که برای استحمام به برکه پایین روستا رفته بود، بر اثر حمله یک گاندو قطع شد.به گزارش خبرنگار حوادث «ایران»، این حادثه دلخراش روز جمعه ۲۸ تیر در روستای مولا آباد شهرستان سرباز رخ داد. قرار بود آن روز سد پیشین منطقه کشاری باز شود و اهالی از اینکه بعد از مدت ها مشکل کم آبی روستا حل می شد خوشحال بودند.

بعدازظهر «حوا» و دوستانش قرار گذاشتند بعد از هفته ها بی آبی راهی برکه شوند تا تنی به آب بزنند. پدر «حوا» برای کار به شهر دیگری رفته بود و همسر و ۵ دخترش تنها بودند. مادر با وجود اصرارهای «حوا» اجازه همراهی با دوستانش را نداد اما دخترکوچولو به بهانه ای از کپر خارج شد و با دوستانش به کنار برکه پایین روستا رفتند. او همراه ۴ کودک هم سن و سال خود درحال آب بازی بودند که ناگهان تمساحی از داخل برکه بیرون جهید و دست راست حوا را در میان آرواره های آهنینش حبس کرد. دخترک بی وقفه فریاد می کشید اما گاندو در یک چشم بر هم زدن او را به زیر آب برد. دوستان حوا از دیدن این صحنه وحشت کرده بودند با این حال با سنگ و چوب به تمساح حمله کردند و پس از جدالی سخت و نفسگیر توانستند «حوا» را از دهان گاندو نجات دهند. پس از انتقال وی به روستا در حالی که خون زیادی از دستش می رفت با کمک اهالی حوا را به بیمارستان امام علی چابهار بردند اما پزشکان به دلیل وخامت حال دختر کوچولو و برای نجات جان وی مجبور شدند دست او را از آرنج قطع کنند.عبدالنصیر بلوچ زاده، معلم و دهیار روستا درباره این حادثه به خبرنگار «ایران» گفت: «روستای مولاآباد حدود ۳۰۰ متر با برکه فاصله دارد. وقتی بچه ها «حوا» را به روستا آوردند از آنجا که درمانگاهی در روستا وجود ندارد به ناچار او را به  بیمارستان امام علی(ع) چابهار منتقل کردند.»وی افزود: «تیر ماه دو سال قبل نیز پسر ۱۰ ساله ای به نام علیرضا که برای برداشتن آب به برکه رفته بود در حمله گاندو کشته شد. بعد از این اتفاق و بازتاب گسترده آن در رسانه ها تعدادی از مسئولان برای حل مشکل بی آبی منطقه پیشقدم شدند و حتی تصفیه خانه ای نیز با هزینه گزاف احداث شد اما به دلایلی نامعلوم کار به نتیجه نرسید. در این مدت یک تانکر از روستاهای اطراف آب می آورد اما همان تانکر هم نزدیک ۲۰ روزی بود آب به روستاها نیاورده بود. بومی ها نیز تا زمانی که معضل آب دارند برای شست و شو و استحمام چاره ای جز استفاده از برکه ها ندارند. بیش از ۱۴۰۰ گاندو در این منطقه نگهداری می شوند که از نظر زیست محیطی اهمیت بسیاری دارند. این تمساح ها مدام قربانی می گیرند. قرار بود برای منطقه محیط بان بفرستند اما این موضوع هم مثل معضل آب هیچ وقت پیگیری نشد.

مدیرکل محیط زیست سیستان و بلوچستان:

تمساح به دختر بچه ای در شهرستان سرباز حمله کرد

http://yazdfarda.com/media/news_gal/file_165422.jpeg

زاهدان- مدیرکل محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: قطع آب مصرفی در روستا و نزدیک شدن اهالی محلی به برکه محل زیست تمساح موجب وارد شدن آسیب جدی به دست دختربچه اهل روستای «کشاری» شهرستان سرباز شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان، وحید پورمردان اظهار داشت: متأسفانه مشکل قطع آب مصرفی در روستا و نزدیک شدن اهالی محلی به برکه محل زیست تمساح موجب وارد شدن آسیب جدی به دست دختربچه اهل روستای «کشاری» از توابع شهرستان سرباز شد.

وی افزود: با توجه به فصل گرما و کمبود آب در مناطق روستایی اهالی روستا علی رغم وجود تابلوهای هشدار دهنده محیط زیست در منطقه و اطلاع رسانی‌های مداوم متأسفانه جهت استفاده و برداشت آب به برکه‌های محل زیست تمساح نزدیک شده و این بار دختر بچه اهل روستای «کشاری» مورد حمله جدی تمساح قرار گرفت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان ادامه داد: دختر بچه مذکور جهت درمان به بیمارستان چابهار انتقال داده شد و پزشکان درصددند تا دست آسیب دیده وی را در صورت امکان پیوند بزنند.

وی گفت: تمساح‌ها در این فصل مهاجم هستند و از قلمرو و لانه‌های خود که در آن تخم گذاری کرده‌اند دفاع می‌کنند که نزدیک شدن هر موجودی از جمله انسان را هم به منزله تهدیدی برای نوزادان در شرف تولد خود می‌پندارند.

پور مردان تصریح کرد: اداره کل حفاظت محیط زیست در همین راستا کارگاه‌های آموزشی برای دهیاران، شوراها و اهالی محلی منطقه برگزار کرده و می‌کند و همچنین تابلوهای خطر وجود تمساح در منطقه نیز نصب شده است اما متأسفانه مشکل کم آبی و استفاده از آب برکه هرازگاهی به قیمت جان اهالی تمام می‌شود که امیدواریم هرچه زودتر مشکل آب روستاهای منطقه حل شود.

عصر امروز رخ داد؛

قطع دست دختر بچه 10 ساله سیستانی بر اثر حمله گاندو+ عکس

حمله تمساح به دختربچه 10 ساله باعث قطع دست این کودک شد و با تلاش اهالی بومی منطقه کودک از مرگ حتمی نجات یافت.

محمود رضا ناصح رئیس‌مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا ضمن تایید این حادثه گفت: عصر امروز دختر بچه ده ساله به نام"حوا رئیسی" ساکن روستای مولا آباد کشاری(حد فاصل شهرستان‌های سرباز و چابهار ) که به همراه خانواده اش به نزدیکی رودخانه رفته بود، مورد حمله تمساح پوزه کوتاه قرار گرفت.

وی افزود: مردم بومی منطقه توانستند این کودک را با تلاش فراوان از چنگ تمساح نجات دهند و پس از انتقال به مرکز درمانی درگس و انجام اقدامات لازم توسط اورژانس ۱۱۵ پایگاه درگس به بیمارستان امام علی چابهار منتقل کنند.

ناصح ادامه داد: متاسفانه دست این کودک به علت حمله تمساح از ناحیه بازو قطع و علیرغم پیگیری محمد مهران امینی‌فرد رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر و اعلام آمادگی جهت در اختیار گذاشتن همه نوع امکانات جهت درمان و یا انتقال کودک برای انجام عمل پیوند دست در مراکز تخصصی شیراز و کرمان این امر امکان پذیر نشد.

وی ادامه داد: درحال حاضر تیم جراحی درحال پاکسازی و ضدعفونی زخم ناحیه بازو هستند.

سد پیشین زیستگاه تمساح پوزه کوتاه است که در زبان محلی به آن "گاندو" می‌گویند. 

حمله تمساح گاندو به یک دختر بچه

یک تمساح گاندو بخ یک دختر بچه در  شهرستان سرباز حمله کرد و موجب قطعی دست این کودک شد.

حوادث رکنا: دست دخترک کپرنشین بلوچستانی که برای استحمام به برکه پایین روستا رفته بود، بر اثر حمله یک گاندو قطع شد.

http://yazdfarda.com/media/news_gal/file_165424.jpeg

به گزارش سلام نو، این حادثه دلخراش روز جمعه 28 تیر در روستای مولا آباد شهرستان سرباز رخ داد. قرار بود آن روز سد پیشین منطقه کشاری باز شود و اهالی از اینکه بعد از مدت‌ها مشکل کم آبی روستا حل می‌شد خوشحال بودند.

بعدازظهر «حوا» و دوستانش قرار گذاشتند بعد از هفته‌ها بی‌آبی راهی برکه شوند تا تنی به آب بزنند. پدر «حوا» برای کار به شهر دیگری رفته بود و همسر و 5 دخترش تنها بودند.

مادر با وجود اصرارهای «حوا» اجازه همراهی با دوستانش را نداد اما دخترکوچولو به بهانه‌ای از کپر خارج شد و با دوستانش به کنار برکه پایین روستا رفتند. او همراه 4 کودک هم سن و سال خود درحال آب بازی بودند که ناگهان تمساحی از داخل برکه بیرون جهید و دست راست حوا را در میان آرواره‌های آهنینش حبس کرد. دخترک بی‌وقفه فریاد می‌کشید اما گاندو در یک چشم بر هم زدن او را به زیر آب برد.

دوستان حوا از دیدن این صحنه وحشت کرده بودند با این حال با سنگ و چوب به تمساح حمله کردند و پس از جدالی سخت و نفسگیر توانستند «حوا» را از دهان گاندو نجات دهند. پس از انتقال وی به روستا در حالی که خون زیادی از دستش می‌رفت با کمک اهالی حوا را به بیمارستان امام علی چابهار بردند اما پزشکان به‌دلیل وخامت حال دختر کوچولو و برای نجات جان وی مجبور شدند دست او را از آرنج قطع کنند.عبدالنصیر بلوچ‌زاده، معلم و دهیار روستا درباره این حادثه به خبرنگار «ایران» گفت: «روستای مولاآباد حدود 300 متر با برکه فاصله دارد. وقتی بچه‌ها «حوا» را به روستا آوردند از آنجا که درمانگاهی در روستا وجود ندارد به ناچار او را به بیمارستان امام علی(ع) چابهار منتقل کردند. »

وی افزود: «تیر ماه دو سال قبل نیز پسر 10 ساله‌ای به‌نام علیرضا که برای برداشتن آب به برکه رفته بود در حمله گاندو کشته شد. بعد از این اتفاق و بازتاب گسترده آن در رسانه‌ها تعدادی از مسئولان برای حل مشکل بی‌آبی منطقه پیشقدم شدند و حتی تصفیه خانه‌ای نیز با هزینه گزاف احداث شد اما به دلایلی نامعلوم کار به نتیجه نرسید. در این مدت یک تانکر از روستاهای اطراف آب می‌آورد اما همان تانکر هم نزدیک 20 روزی بود آب به روستاها نیاورده بود.

بومی‌ها نیز تا زمانی که معضل آب دارند برای شست و شو و استحمام چاره‌ای جز استفاده از برکه‌ها ندارند. بیش از 1400 گاندو در این منطقه نگهداری می‌شوند که از نظر زیست محیطی اهمیت بسیاری دارند. این تمساح‌ها مدام قربانی می‌گیرند. قرار بود برای منطقه محیط بان بفرستند اما این موضوع هم مثل معضل آب هیچ وقت پیگیری نشد./رکنا

 










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا